Wybory w kolejowej „Solidarności”
2023 r. jest niezwykle ważnym rokiem wyborczym nie tylko dla naszej Ojczyzny, kiedy to będziemy decydować o naszej przyszłości, podczas wyborów parlamentarnych ale także w NSZZ „Solidarność”, naszej organizacji związkowej. Powoli dobiegają końca wybory na następną kadencję w strukturach, która przypada na lata 2023 – 2028.
W zakładowych organizacjach związkowych zakończyły się one w marcu br. Teraz przyszedł czas na wybór nowych władz w strukturach ponadzakładowych.
26 kwietnia 2023 r. w Krakowie odbyło się XV Zebranie Delegatów Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przy Regionie Małopolskim (RSK).
Sprawozdawczo-wyborcze zebranie delegatów otworzył przewodniczący RSK Ireneusz Dynowski witając wszystkich delegatów i zaproszonych gości. Po odśpiewaniu hymnu Solidarności został przedstawiony program oraz regulamin zebrania, które zostały przyjęte jednogłośnie. Następnie dokonano wyboru:
- Przewodniczącego zebrania – Mariusz Pilichowski
- Protokolantów - Maria Marzec, Aneta Taborska
- Komisji Mandatowo-Wyborczej – Ireneusz Dynowski, Marcin Jasiński, Paweł Waśniowski
- Komisji Skrutacyjnej – Tomasz Cecuga, Janina Kusibab, Bernadetta Kaszowska, Ewelina Twaróg oraz Komisji Uchwał i Wniosków – Elżbieta Baczewska ,Teresa Zbylut , Krzysztof Kapałka
Po sprawach proceduralnych przystąpiono do złożenia sprawozdania z działalności Rady RSK za okres minionego roku (przedstawił je przewodniczący RSK Ireneusz Dynowski), które było podsumowaniem szerokiej działalności sekcji, polegającej między innymi na: wspieraniu organizacji związkowych w działalności statutowej, pomocy dla członków związku, zabieganiu o rozwój kolei w Małopolsce oraz integracji kolejarzy poprzez imprezy sportowe i różne uroczystości. W tej części zebrania odczytany został również protokół Komisji Rewizyjnej (przewodnicząca KR Bernadetta Kaszowska).
Komisja Skrutacyjna stwierdziła prawomocność zebrania podając, że na 34 uprawnionych do głosowania, obecnych jest 33 delegatów.
Po odczytaniu w/w sprawozdań delegaci przeszli do dyskusji nad sprawozdaniami.
W ramach dyskusji przedstawiona została bieżąca sytuacja w Spółkach Grupy PKP oraz plany inwestycyjne dla kolei w Małopolsce, zarówno w bieżącym roku jak i w najbliższych latach, w ramach rządowych programów rozwoju kolei. Padły pytania o emerytury stażowe i pomostowe oraz o podwyżki wynagrodzeń w br.
Głos zabrał też zaproszony gość tj. Tomasz Zaborowski - Zastępca Przewodniczącego Regionu Małopolskiego NSZZ „Solidarność”. Wypowiadał się również Henryk Sikora - Przewodniczący Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność”, który był także delegatem na WZD RSK. Zrelacjonowali delegatom m.in. utrudnienia w minionym okresie działalności związku spowodowanych pandemią, mówili o ważnej roli pozyskiwania nowych członków związku oraz o trudnościach w obsadach miejsc pracy, spowodowanych przejściem na emerytury w I kwartale 2023 r. dużej liczby pracowników, co wynikało ze względu na korzystne dla nich przeliczniki, w wyliczeniu wysokości emerytury. Poruszono sprawy ogólnej sytuacji przedsiębiorstw i pracowników, na którą w ostatnim okresie znaczący wpływ ma wysoka inflacja, powodująca wzrost cen towarów i usług oraz cen paliwa i energii.
Po dyskusji nad sprawozdaniami i wypowiedziach zaproszonych gości odbyło się przyjęcie uchwał dotyczących m.in.:
- ustalenia liczby członków Rady RSK (19 osób)
- ustalenia liczby członków Komisji Rewizyjnej RSK (5 osób)
Po przyjęciu uchwał przystąpiono do wyboru przewodniczącego RSK, który został ponownie Ireneusz Dynowski.
Następnie przystąpiono do wyboru pozostałych członków Rady RSK, którymi zostali: Elżbieta Baczewska, Katarzyna Gądkiewicz, Artur Hawryszko, Marcin Jasiński, Krzysztof Kapałka, Tomasz Kapała, Józef Lempart, Wojciech Marszałek, Agnieszka Merchut, Edyta Piątek, Mariusz Pilichowski, Roman Piotrowski, Henryk Sikora, Maria Sobol, Aneta Taborska, Piotr Wanat, Paweł Waśniowski oraz Teresa Zbylut.
Dokonano również wyboru członków Komisji Rewizyjnej RSK w składzie: Janina Kusibab, Jakub Barzyczak, Bogusław Biedroń, Bogusław Sewiło, Damian Turek.
Ostatnim wyborem był wybór delegatów na WZD Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, którymi zostali: Elżbieta Baczewska, Marcin Jasiński, Krzysztof Kapałka, Tomasz Kapała, Józef Lempart, Wojciech Marszałek, Agnieszka Merchut, Mariusz Pilichowski, Roman Piotrowski, Henryk Sikora, Aneta Taborska oraz Teresa Zbylut.
Delegaci podjęli również dwie uchwały. Uchwałę finansową oraz uchwałę obligującą Prezydium RSK do działań na rzecz odzyskania zaległych składek z Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” w PKP S.A., która pomimo licznych wezwań do dnia XV WZD nie uregulowała płatności.
Na zakończenie zebrania przewodniczący RSK Ireneusz Dynowski podziękował zaproszonemu gościowi oraz wszystkim delegatom za udział w zebraniu.
Bogdan Ostrowski
Czas na młodych
Z Ireneuszem Dynowskim, przewodniczącym Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w Małopolskim Zakładzie „Polregio”, przewodniczącym Regionalnej Sekcji Kolejarzy przy Regionie Małopolskim, członkiem Rady Sekcji Zawodowej Przewozów Pasażerskich i członkiem Prezydium MKK Przewozów Regionalnych rozmawia Bogdan Ostrowski.
1. Panie Przewodniczący, minął rok od chwili objęcia przez Pana funkcji przewodniczącego Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” w Krakowie (RSK), jak z perspektywy czasu ocenia Pan ten okres, jakimi sprawami zajmowała się sekcja, co udało się zrealizować, z jakimi problemami musiała się zmierzyć w tym czasie?
Rok 2022 był pierwszym rokiem po pandemii, która znacznie skomplikował działalność związku ( zakaz organizowania zebrań i spotkań, sporo członków było na zwolnieniach lekarskich z powodu COVID 19) i z tego tytułu powstały pewne zaległości, które należało usuwać. Sytuacja ta spowodowała że trzeba było ponownie ożywić działalność w związku. Jedną z takich spraw, którą udało się pozytywnie załatwić było przywrócenie kursowania pociągów na trasie do Nowej Huty. Z pociągów tych korzystają mieszkańcy północnego rejonu Krakowa (dotychczas wykluczonego komunikacyjnie) oraz pracownicy ZLK Kraków i PKP Cargo dojeżdżających na posterunki pracy. Niezbędne w tej sprawie okazały się liczne spotkania z Łukaszem Smółką, wicemarszałkiem Województwa Małopolskiego, który zajmuje się sprawami transportu kolejowego w regionie. Kolejną sprawą którą udało się zrealizować było zorganizowanie 23 Turnieju Piłki Nożnej o Puchar Przewodniczącego RSK w Barcicach. Przy wyjątkowo licznym udziale kibiców, spragnionych tej formy aktywności sportowej i wspólnego biesiadowania. W zeszłym roku obchodziliśmy 30. rocznicę budowy sztandaru RSK nadając jej uroczystą oprawę. Ubolewam, że nie udało się niestety zorganizować tradycyjnego turnieju halowego w piłce nożnej, który rozgrywaliśmy zawsze w grudniu.
2. W „Solidarności trwają wybory, w kwietniu br. odbędzie się Walne Zebranie Delegatów RSK, czy będzie Pan kandydował na następna kadencję 2023 – 2028 na funkcję przewodniczącego RSK?
Nieuchronnie zbliża się czas końca mojej pracy zawodowej a co za tym idzie również związkowej. Na pewno wolałbym aby do pełnienia tej funkcji została wybrana osoba, która ma przed sobą dłuższą perspektywę. Jeśli jednak będzie tego wymagała sytuacja i wola delegatów, nie uchylę się od odpowiedzialności. Na pewno nie byłaby to jednak pełna kadencja, tylko maksymalnie okres do chwili przejścia przeze mnie na emeryturę.
3. Funkcję przewodniczącego pełni Pan nie tylko w RSK ale także w swojej macierzystej organizacji zakładowej w Małopolskim Zakładzie „Polregio”. Nie jest to na pewno komfortowa sytuacja, gdy czas ten trzeba dzielić na działalność w dwóch organizacjach. Jak udaje się pogodzić tą sytuację, by nie ucierpiała żadna z nich?
Muszę przyznać że faktycznie działanie w dwóch organizacjach jednocześnie i tak zróżnicowanych wymaga przede wszystkim poświęcenia dużo czasu i uwagi aby niczego nie zaniedbać. Mam nadzieję że przez ten ostatni rok sprostałem temu wyzwaniu, choć muszę przyznać że nie wszyscy są zadowoleni myślę tu o rodzinie a przede wszystkim wnukach. Jeżeli chodzi o sytuację w zakładzie to jest w miarę stabilna. Umowa na dofinansowanie przewozów z Urzędem Marszałkowskim opiewa na sześć lat i to wpływa bezpośrednio na stabilność sytuacji w Małopolskim Zakładzie Polregio, a co za tym idzie zostały wprowadzone dwie tury podwyżek wynagrodzeń. W zeszłym roku została wypłacona kwota 400 złotych, a w styczniu tego roku weszła w życie druga transza podwyżki w kwocie 300 złotych co kończy Spór Zbiorowy.
4. A jak wygląda aktualna sytuacja Spółki, co z modernizacją taboru kolejowego?
Jeżeli chodzi o zaplecze taborowe to borykamy się z dużymi problemami ponieważ w większości posiadamy przestarzałe jednostki, które powinny zostać zastąpione nowymi składami, co też częściowo się stało. Kilka jednostek zostało przekazanych przez Urząd Marszałkowski, co wzmocniło naszą flotę. Z utęsknieniem oczekujemy rozstrzygnięcia zaplanowanych przetargów na dostawę nowych pociągów, które znacznie zwiększyły by komfort jazdy pasażerom korzystającym z naszych usług.
5. Niebawem pojawią się nowe perspektywy związane z planowanym oddaniem wielkiej inwestycji kolejowej w Krakowie. Zapewne większa liczba pociągów, nowe lub wydłużone trasy kolejowe. Jak przygotowuje się do tego Wasz zakład. Czy zaowocuje to przyjęciami nowych pracowników aby podołać temu zadaniu?
Nasz zakład od pewnego czasu stara się wypełnić lukę pokoleniową i szkoli nowych pracowników, którzy zastąpią odchodzących na zasłużoną emeryturę. Proces szkolenia nie jest krótki i dlatego od pewnego czasu trwają przygotowania do sprostania temu zadaniu. Zdajemy sobie sprawę, ze będzie potrzeba zatrudnienia większej liczby pracowników do obsługi rozwijającego się ruchu kolejowego i nasz zakład podjął już wcześniej takie działania.
6. A jak układa się współpraca z Marszałkiem Województwa Małopolskiego, „Solidarność” spotykała się z Marszałkiem w ubiegłym roku. Czego dotyczyły te sprawy i czy udało się je pozytywnie zrealizować?
Jak już wcześniej wspomniałem, spotykaliśmy się w Urzędzie Marszałkowskim w celu wsparcia działań dyrekcji naszego zakładu, w zabiegach o zwiększenie finansowania, co bezpośrednio przełożyło się na możliwość wprowadzenia podwyżek płac dla pracowników w roku 2022 oraz kontunuowaniu rozmów dotyczących drugiej transzy podwyżek w 2023 r. Pragnę nadmienić, ze rozmowy te przebiegały w dobrej atmosferze, choć nie obyło się bez wywarcia presji strajku, który miał objąć obszar całej Polski. Brałem w tych rozmowach udział i mam osobistą satysfakcję, że ich finał zaowocował podwyżkami płac dla wszystkich pracowników Małopolskiego Zakładu „Polregio”. Udało się też na stałe zagwarantować utrzymanie ruchu kolejowego na trasie Kraków – Olkusz – Kraków w rozkładzie jazdy 2022/2023, który wcześniej był uruchomiony czasowo i cieszy się dużym powodzeniem.
7. Jakie są plany na ten rok ? W zeszłym obchodziliśmy 30. rocznice powstania sztandaru RSK. W tym roku, w grudniu przypada 20. Rocznica strajku głodowego kolejarzy, który odbył się m.in. w siedzibie RSK, o którym informuje też tablica umieszczona przy wejściu do budynku przy PL. Matejki 12. Jednak „Solidarność” to nie tylko historia ale także nowe wyzwania, które przynosi życie. Co zrobić aby związek potrafił przyciągnąć do siebie większą ilość ludzi, szczególnie tych młodych, którzy pomogli by w jego działalności?
Tak, pamiętamy o przypadającej 20. rocznicy strajku głodowego kolejarzy i dlatego chcemy godnie uhonorować kolegów, którzy brali w nim udział. Na pewno będzie to uroczyste spotkanie ale o szczegółach za wcześnie jeszcze mówić, ponieważ o jego formie zadecyduje nowo wybrana Rada RSK, po kwietniowych wyborach. Co do kwestii rozwoju związku, to zajmują się tym osoby, począwszy od Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, w której istnieje odpowiedni dział zajmujący się promocją i rozwojem związku. Odpowiedzialność za to spoczywa również, na zarządach regionów. Nie możemy też pominąć roli komisji zakładowych, które powinny być wyczulone na ten problem. Oni na co dzień spotykają się z ludźmi i widzą potencjał jaki tkwi w młodych pracownikach. I od nich zależeć będzie czy uda się im ich zachęcić do wstąpienia w szeregi organizacji związkowej. Tutaj mogą służyć im swoim doświadczeniem i wiedzą, nabytą przez lata pracy w zakładzie i swojej działalności związkowej związanej m.in. z walką o prawa pracownicze. Trzeba im uzmysłowić, że nic nie jest dane raz na zawsze i może nadejść moment, że trzeba będzie przejść do działań statutowych, co może wiązać się z koniecznością skorzystania z ochrony związku. Nasza sekcja wraz z Regionem Małopolskim NSZZ „Solidarność” zorganizowała w czerwcu ub. r. szkolenie ogólnozwiązkowe w Krynicy, dedykowane właśnie młodym związkowcom.
Dziękuję za rozmowę.
Dziękuję.
Drużyna z IM Kraków zwycięża w Łowiczu
Jedną z form działalności NSZZ „Solidarność” zapisaną w jego Statucie jest upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i turystyki wśród członków związku. To właśnie sport, którego znaczenie ma charakter uniwersalny pozwala nie tylko kształtować tężyznę fizyczną ale również pozytywne postawy oraz zbliżać ludzi wokół wspólnych celów i zamierzeń. Dlatego organizowane przez „Solidarność” wydarzenia sportowe jak m.in. turnieje piłkarskie propagują aktywne spędzanie czasu i przyczyniają się do promowania sportu wśród kolejarzy. Są miejscem integracji pracowników nie tylko z poszczególnych spółek kolejowych ale całego środowiska kolejarskiego. Wzmacniają również mocniejszą identyfikację ze swoim zakładem pracy i lokalny patriotyzm z miejscem jego usytuowania.
3 Lutego 2023 r. w Hali OSiR w Łowiczu odbył się II Halowy Turniej o Puchar Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK), w którym brały też udział 3 drużyny z terenu działalności Regionalnej Sekcji Kolejarzy w Krakowie. W sumie do rozgrywek przystąpiło aż 15 drużyn z całej Polski, reprezentujących kolejowe spółki i zakłady wchodzące w struktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Organizator wydarzenia (SZIK) w profesjonalny sposób przygotował zawody sportowe, które odbywały się pod patronatem Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność”. Partnerami wydarzenia były spółki utrzymaniowe: ZRK-DOM z Poznania, Dolkom z Wrocławia i PNUIK z Krakowa. Hala udekorowana została banerami, flagami i tzw. „winderami” „Solidarności”. Zadbano również o obfite i smaczne posiłki dla osób uczestniczących w turnieju a także o upominki dla zawodników. Nad przebiegiem rozgrywek z mikrofonem czuwał Mariusz Pilichowski (sekretarz RSK Kraków).
Bardzo dobrze w turnieju wypadły drużyny z RSK Kraków. Zespół Zakładu Maszyn Torowych w Krakowie, w finale pokonał po serii rzutów karnych (mecz zakończył się wynikiem 1:1) drużynę ZLK Łódź i zdobył puchar SZIK (wręczony przez przewodniczącego sekcji Henryka Sikorę) oraz puchar ufundowany przez Andrzeja Adamczyka Ministra Infrastruktury dla najlepszej drużyny (wręczony przez byłego przew. Wiesława Pełkę).
W walce o 3 miejsce wystąpiła reprezentacja ZLK Kraków, która musiała uznać wyższość zespołu z ZLK Skarżysko Kamienna. Przedwcześnie z uwagi na prezentowany poziom piłkarski w „bratobójczej” walce z późniejszym tryumfatorem rozgrywek, po dramatycznym meczu i bramce w ostatniej sekundzie meczu, odpadła drużyna PNUIK z Krakowa.
Turniej dostarczył dużych emocji nie tylko zawodnikom ale również kibicom na trybunach. Oprócz trofeów sportowych i dyplomów, uczestnicy turnieju otrzymali gadżety, wśród których znajdował się kubek ceramiczny SZIK, specjalnie przygotowany na tą okoliczność.
II Halowy Turniej o Puchar SZIK przeszedł do historii. Utrwalony został na zdjęciach oraz poprzez kilkuminutowy film, który oglądać można na stronie www.plk.ksk.org.pl.
B.O.
Godnie reprezentują RSK
Są najbardziej namacalnym dowodem istnienia danej organizacji, czy to związkowej, branżowej, służby państwowej, klubów sportowych, zrzeszeń itd. Ich uczestnictwo w wielu uroczystościach, czy upamiętnieniach nadaje tym wydarzeniom należnego blasku, podnosi ich rangę. Mowa tutaj o pocztach sztandarowych, wystawianych przez organizacje, które zdecydowały się być reprezentowane i świadczyć z dumą o swoim istnieniu. Są przy tym obiektem skupiającym wzrok wielu uczestników wydarzeń. Bo sztandar i kolejowy mundur przyciąga zainteresowanie. Ale niesie to ze sobą też szereg obowiązków, związanych zwłaszcza z właściwym doborem ludzi, którzy pełnią w nich swoistą służbę.
Uczestnictwo w kolejowym poczcie sztandarowym to zewnętrzne świadectwo wiary, przywiązania do tradycji, wartości i patriotyzmu oraz ważna część kolejowego Etosu. Dla nas członków NSZZ „Solidarność” sztandar to świętość i rozpoznawalny znak naszej organizacji związkowej. Organizacji reprezentującej pokolenia Polaków, walczących nie tylko o prawo pracowników do zrzeszania się ale także o wolną, suwerenną Polskę. Za którą, niejednokrotnie przelewano krew.
Sztandar Regionalnej Sekcji Kolejarzy w Krakowie reprezentuje organizacje związkowe NSZZ „Solidarność” i kolejarzy z Małopolski, na różnych uroczystościach państwowych, związkowych i świętach kościelnych. Szczególnie dotyczy to uroczystości w odległych miejscach, gdzie trzeba poświęcić wiele godzin na przejazdy. Takim przykładem są obchody rocznicowe w Tczewie i Szymankowie, Lublinie i Wrocławiu. W 2022 roku nasz poczet sztandarowy RSK uczestniczył 13 razy.
19 stycznia 2023 r. podsumowano aktywność pocztu w roku ubiegłym i w minionych latach. Przypomniano o osobach, które tworzą poczet sztandarowy, wykazując bezinteresowne zaangażowanie i poświęcają swój prywatny czas. Takimi osobami są Stanisław Kraszewski (ponad 23 lata w poczcie) i Kazimierz Gniewek (ponad 21 lat w poczcie) oraz Wiesław Gołda, Stanisław Kusibab i Piotr Karp. Dwa lata temu do służby w poczcie sztandarowym dołączył też Andrzej Van Selow. Wspomagali go też swoim uczestnictwem Krzysztof Kapałka i Ireneusz Dynowski. To dzięki nim kolejowa „Solidarność” w Małopolsce błyszczy należnym jej blaskiem.
B.O.
Od
lewej: Ireneusz Dynowski (Przewodniczący RSK), Stanisław Kraszewski, Stanisław
Kusibab, Krzysztof Kapałka (zastępca przew. RSK), Kazimierz Gniewek, Andrzej
Van Selow, Piotr Karp i Henryk Sikora (przewodniczący SZIK).
Opłatek u Arcybiskupa
Do tradycji kolejarskiego środowiska należy zaliczyć coroczne spotkania opłatkowe w Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Po przerwie spowodowanej pandemią, 14 stycznia br. w na zaproszenie Marka Jędraszewskiego Arcybiskupa Krakowskiego kolejarze ponownie spotkali się aby wspólnie podziękować Panu Bogu za otrzymane łaski i prosić o siłę i dalsze Jego wsparcie w codziennej służbie.
Spotkanie poprzedzone zostało Mszą św., odprawioną przez duszpasterza kolejarzy ks. Grzegorza Szewczyka, który witając kolejarzy, wyraził radość z tego, że zebrani mogą znajdować się w miejscu uświęconym przez obecność św. Jana Pawła II. W gronie kolejarzy ubranych odświętnie w kolejowe mundury, znajdowali się również kolejarze z „Solidarności” reprezentujący Regionalną Sekcję Kolejarzy w Krakowie.
B.O.
Noworoczna Rada RSK
Rozpoczęcie Nowego Roku to dobry czas do wszelkich podsumowań, związanych z wydarzeniami i dokonaniami z poprzedniego roku. Taki też charakter miało pierwsze w tym roku posiedzenie Rady Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” w Krakowie (RSK), które odbyło się w dniu 4 stycznia 2023 r.
Radę rozpoczęła informacja z poszczególnych organizacji zakładowych, wchodzących w skład RSK, z przebiegu trwających wyborów w związku na kadencję 2023 – 2028. Rozmawiano także o aktualnej sytuacji w spółkach kolejowych oraz kolei w naszym regionie, m.in. w PKP Telkol, gdzie do tej pory nie nastąpiły oczekiwane zmiany. W dalszym ciągi brak jest ostatecznego porozumienia pomiędzy PKP PLK S.A. a PKP S.A. ws. przejęcia spółki PKP Telkol a co za tym idzie pracowników i ich zadań.
Uwagę poświęcono też biuletynowi informacyjnego sekcji, którym jest „Kolejarz Małopolski”. Dyskutowano o problemach, jakim jest wzrastająca cena druku oraz włączenie się większego kręgu osób w redakcyjną pracę i pozyskiwanie aktualnego materiału do druku. Zastanawiano się nad jego dofinasowaniem na rok 2023, tak aby nieprzerwanie można było dostarczać potrzebne informacje członkom „Solidarności”.
Z uwagi, na kończącą się w tym roku kadencję w związku, podjęto uchwałę o zorganizowaniu w kwietniu br. Walnego Zebrania Delegatów, który będzie miał charakter sprawozdawczo – wyborczy.
Ostatnim punktem posiedzenia było spotkanie opłatkowo – noworoczne podczas, którego Ireneusz Dynowski Przewodniczący Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” złożył członkom Rady życzenia świąteczne i noworoczne. Życzono sobie przede wszystkim dużo zdrowia, samych sukcesów w pracy związkowej i pokoju na świecie.
B.O.
Rada Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ „S” w Krakowie:
od lewej stoją: Marcin Jasiński (PKP Cargo Nowy Sącz), Krzysztof Kapałka
(PNUIK), Ireneusz Dynowski („Polregio” S.A.), Piotr Wanat (PKL Zakopane),
Henryk Sikora (przewodniczący SZIK, gość Rady RSK), Mariusz Pilichowski (IM
Kraków), od lewej siedzą: Aneta Taborska (PKP IC Kraków),
Elżbieta Baczewska (TK Telkom), Maria Sobol (ZLK w Nowym Sączu), Teresa Zbylut
(ZLK Kraków).